TERÁPIÁS TÖRTÉNETEK TUDOMÁNY ÉS MŰVÉSZET HATÁRVIDÉKÉN Erdélyi Ildikó: A lélek színháza – A pszichodráma és az önismeret útjai. Budapest, L’Harmattan Kiadó, 2015, 329.o. Erdélyi Ildikó lélekszínháza tudomány és művészet határvidékén teremt ösvényt az olvasónak, legyen akár érdeklődő laikus vagy képzett szakember, amelyen útra kelhet a pszichoterápia világába és betekintést nyerhet a lélek rejtelmeibe. A kiképző pszichoanalitikus és pszichodráma pszichoterapeuta szerző legújabb könyve egyszerre a kortárs pszichoanalitikus elméletekre alapozódó pszichoterápiás gyakorlatot bemutató szakmai alapkötet, illetve sajátos pszicholiteratúra, amelyben a személyes történetek terápiás átiratainak megismerése egyúttal esztétikai élményt is nyújt az olvasónak. Az esetek felfedezésekor a szakemberek és laikusok egyaránt átélhetik a pszichodráma csoportok és a kétszemélyes terápiás terek apró rezdüléseit. Az egyes esetek részleteinek kibontása az olvasó számára is…
Mottó„…Kérlek, ne érts meg olyan könnyen…” (Andre Gide) Erdélyi Ildikó A lélek színháza A pszichodráma és az önismeret útjai, Monográfia Károli Gáspár Református Egyetem-L’Harmattan Kiadó-TIT Kossuth Klub Budapest, 2015 329 oldal Bizonyára többüknek volt bábszínházban olyan élménye, mikor azt látták, ahogy a gyerekek felugrálva és teljes odaadással bekiabáltak a főhősnek, hol bíztatva, hol figyelmeztetve őt. És biztos észrevették a pityergőt is, aki sírva fakadt, megsajnálva az elagyabugyált ellenséget, vagy megijedve a mostoha mérhetetlen gonoszságától. Mert így, vagy úgy, de hatás alá kerülünk, ha megéljük és kitéve látjuk belső történéseinket. Hasonlóan érzi magát az olvasó is, mikor Erdélyi Ildikó könyvét olvassa. Mély és „testes” pszichodráma és pszichoterápiás történeteket tár elénk, olyan forgatókönyvi pontossággal, hogy felsejlik az egyéni sorsok…
Travail psychologique en groupe J’ai le plaisir de vous informer qu’ en ma qualité de psychologue , psychanalyste et psychodramatiste, j’ai l’ intention d’organiser un groupe de psychodrame francophone. Selon mes expériences un groupe de psychodrame est capable d’offrir de l’aide aux participants qui veulent travailler sur leur problèmes personnels. Le groupe, que j’envisage d’organiser, -se composerait d’ adultes acceptant le travail psychologique d’orientation psychanalytique en groupe et qui parlent français Travail psychodramatique en groupe Je propose le psychodrame parce qu’il représente á la fois une méthode de développement personnel et une méthode de psychothérapie, et parce qu’il est intéressant, et même amusant quelques fois. Pendant les séances de psychodrame les membres du groupe ont la possibilité d’exposer leur problèmes…
Application efficace de combinaisons de méthodes de psychodrame
Gondolatok Erdélyi Ildikó: Álomkönyv – című pszichoterápiás álommunka című könyvéhez Letöltés
Valamikor a 70-es ével végén, amikor Párizsból több éves távollét után visszatértem, a szomszédban lakó Gyurkovics Ági szólt, hogy menjünk együtt tornázni. Tudta, hogy valaha versenyző voltam, hogy „függő” vagyok, s hogy gyönyörűséget szerez számomra a mozgás. Azon a szombaton, az első óra előtt, pont azt a bőrcsipegető izgalmat éreztem, amely a versenyek előtt meglepett, de akkor már ott álltam a Kapás utcai terem tükreivel szemben, az ajtóval átellenben, azon a helyen, amely mindig is a helyem maradt. Megszólalt a zongora, és hirtelen a múltból előbukkantak kislány- és serdülő korú hasonmásaim, akik mind-mind a zenére mozogtak egymástól függetlenül, mégis nagyon hasonlóan egymáshoz. Az emlékek azonban hirtelen elhalványultak, amikor Hajós Klára megjelent, és elkezdődött az óra. Egyenes tartású elegáns figurája rögtön…
Klinikai szociálpszichológia, „szociál-pszichoanalízis” és az alkotás lélektana[1] Erdélyi Ildikó: Tér és tükör. Mindennapi kísérteteink, Flaccus, Budapest, 2004. 181 oldal, 2200 Ft. „Tér és tükör. Mindennapi kísérteteink” – különös cím egy különös könyv borítóján, rejtelmeket sejtető, akárcsak a Bosch-festmény, amely fölött és alatt olvasható. Ha az olvasó, ahogyan e recenzens, időnként jár könyvesboltok „pszichológia” és „társadalomtudomány” feliratú polcai előtt, bizonyos idő elteltével rutinossá válik, nem hagyja, hogy elbűvölje a műalkotásnak álcázott tudomány: a szerző nevét keresi és nem a provokatív, avagy éppen rejtelmeket sejtető címeket, és az ízléses borítókat. Ahogyan megtanultuk tudomány és művészet különbségeit, éppen úgy azt is elsajátítjuk, hol húzódnak a tudományok határai, mi magunk melyik tudományterületet műveljük, érezzük azt is, mikor merészkedünk idegen földekre, felismerjük az idegen fogalmakat,…
A „tükör” szerepe a pszichodráma-terápiában és -pszichodráma- képzésben[1] “Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről-színre; most rész szerint van bennem, akkor pedig ugy ismerek majd, a mint én is megismertettem.” [Pál I.levele a Korintoszbeliekhez,13:12.] Bevezetés Pszichodráma -terápiás és képzési gyakorlatomban az utóbbi tiz év folyamán a Moreno által kialakitott protagonista-központú pszichodrámát használom, amelyben minden alkalommal egy-egy csoporttag lesz a főszereplő, s ehhez az eljáráshoz illesztem hozzá a Méreivel közösen kidolgozott csoportcentrikus pszichodrámát (Mérei és mtsai,1987). A protagonista központú pszichodráma fókuszterápiaként működik, még pedig úgy, hogy a csoportban a protagonistával készített interjúból közösen emeljük ki az aktuális témát és tesszük át akcióba a szinpadon. Valamennyi szerepet a protagonista játssza elő. A tükörtechnikát többféleképpen és elég gyakran alkalmazom, mivel általa…
Erdélyi Ildikó: Mágikus és hétköznapi valóság Tanulmányok a pszichoanalizis és pszichodráma témaköreiből. Lélekben otthon könyvek 248 oldal, 3600 Ft. 2010 Oriold és Társai Kiadó, Budapest ISBN 978-963-9771-35-2 Különös élmény megélni szemléletünk és világlátásunk eltérő optikáit és az ezeken át közvetitett , bemutatott, megjelenitettvalóságot. Ez az élmény keriti hatalmába az olvasót, amikor Erdélyi Ildikó pszichoanalitikus pszichodramatistának, a testtel-lélekkel, belvilággal és a külső kapcsolati dramatikus sur plus realité-vel játszó pszichoterapeutának a tanulmányait olvassuk. A szerző egyetemi tanár, hivatása az edukativ elemeket is természetessé teszi a munkájában, de sokkal kevésbé az értelmező-magyarázó rendszerében, mint inkább az „utánpótlásnevelő” aktivitásának láttatásában. A csoportdinamika és dramatikus munka láttatása olyan tanitványi kör bevonásával valósul meg ebben a könyvben, amelyből valódi „hivatás-személyiség formáló” folyamat tárul elénk. A kötetbe…